Prikkels! (Sensorische informatieverwerking (SI))

Training door de Rolf groep

In je klas probeer je tegemoet te komen aan dat wat kinderen nodig hebben. Maar hoe doe je dit, wanneer het ene kind juist een prikkelarme omgeving nodig heeft en de ander weer extra moet bewegen om te kunnen concentreren? Met andere woorden; hoe creëer je een omgeving die voor alle kinderen -inclusief jezelf- prettig is?

Hoe blijf je als leerkracht door de verschillende manieren van prikkelverwerking in je klas toch door de bomen het bos zien?

 In deze training nemen we je mee in de wereld van prikkelverwerking en de invloed hiervan op de alertheid van kinderen uit je klas! Je leert hoe je met elk zintuigsysteem kunt waarnemen en welke invloed dit heeft op het dagelijks leven. Hiermee leer je het gedrag dat hierdoor zichtbaar wordt, beter te begrijpen.

Bijeenkomst 1:
• Wat is sensorische informatie verwerking? 
• De zintuigsystemen en ontwikkeling hiervan
• Het verschil in waarnemen van prikkels 
• De 4 zintuigelijke profielen 

Bijeenkomst 2:
• Hoe zit het met je eigen prikkelverwerking en welke invloed heeft dit op de kinderen?
• De invloed van SI op alertheid
• Interventies om de alertheid te verlagen of te verhogen  

Bijeenkomst 3:
• Leren herkennen en erkennen van sensorische profielen bij kinderen
• Adequaat reageren op deze profielen
• Optimaal mogelijk afstemmen zonder het groepsbelang te verliezen 

De bijeenkomsten zijn gebaseerd op de theorie van Dunn (2013) en de Hoog (2012)

Voor meer info mail naar: frederieke.kramer@derolfgroep.nl


225,00

Euro

Coupon

Heeft u een coupon van ons ontvangen?