E-Paper: Dromers en Wiebelfriemelkinderen

E-learning door de Rolf groep

Onderwijsadviseur: Frederieke Kramer

Wat werd ik blij, toen ik las over Wobble! Eindelijk een wetenschappelijk onderzoek gerelateerd aan Sensorische prikkelverwerking in het onderwijs! Een onderwerp dat in onderwijsland nog lang niet altijd die aandacht krijgt, die het verdient als je het mij vraagt.

Gelukkig zie ik steeds meer hulpmiddelen verschijnen. Maar doordat er nog veel onwetendheid is over prikkelverwerking, heeft dit vaak niet het gewenste effect op de leerprestaties van leerlingen.

Zo zie ik bijvoorbeeld weleens in een lokaal wel 10 koptelefoons om de stoelen hangen of kinderen hele dagen op wiebelkussens zitten.

Met een ‘sensorische bril’ leren kijken naar bepaald gedrag, kan je helpen de leerling beter te begrijpen om vervolgens (pas) een passende interventie te doen. In dit onderzoek van dr. Celeste Meijs en collega’s van de Open Universiteit lees je de belangrijkste bevindingen over het effect op leerprestaties bij eenmalig gebruik van een hulpmiddel ter bevordering van de sensorische prikkelverwerking. Op basis daarvan is een stappenplan gemaakt waarop je passende interventies kunt bepalen.

Wil je meer weten over sensorische informatieverwerking en leren kijken vanuit deze sensorische bril? Wij bieden hierover een training aan waarin we je in drie dagdelen meenemen in de wereld van prikkelverwerking in de klas! Bekijk hem hier op de Rolf groep Academie.


0,00

Euro

Coupon

Heeft u een coupon van ons ontvangen?