De Nationale Voorleesdagen 2020

Jan 22, 2020 door Kelly Pas

Van woensdag 22 januari tot zaterdag 1 februari staat in alle kindcentra, scholen en kinderdagverblijven het voorlezen centraal. Met een hoofdrol voor het prentenboek van het jaar: Moppereend. Een perfect verhaal om uit te spelen met wereldspelmateriaal. De hond, het varken, de haan, de schildpad en de geit vormen samen met Moppereend de cast van de verteltafel. Wil je Moppereend voorlezen aan de hand van de vier Piramide-stappen van interactief voorlezen?

Interactief voorlezen is leuker en effectiever

Interactief voorlezen is anders dan gewoon voorlezen. Kinderen mogen reageren op het verhaal, op elkaar en op jou. Kleuters die vragen krijgen over afbeeldingen, karakters en gebeurtenissen in het verhaal, maken volgens een meta-analyse van 16 studies meer vooruitgang op hun woordenschat dan kleuters die ‘normaal’ worden voorgelezen. Dus door samen met kinderen te praten en te spelen over het boek, de personen en het avontuur in het boek, maak je voorlezen niet alleen leuker, maar ook effectiever. De Nationale Voorleesdagen zijn bij uitstek geschikt om interactief voorlezen in het zonnetje te zetten.

Interactief voorlezen in 4 Piramide-stappen

Het Piramide concept stimuleert kinderen van 0 tot 7 jaar op een speelse manier in hun ontwikkeling. De methode draait om vier vaste stappen van het interactieve voorlezen: oriënteren, demonstreren, verbreden en verdiepen. Elk onderwerp wordt aan de hand van deze stappen steeds verder verkend en uitgediept.

Stap 1: Oriënteren

Introduceer het verhaal in het boek. Bekijk het samen met de kinderen aan alle kanten en praat erover. Vraag wat kinderen zien en verwoord dit voor ze. Baby’s en dreumesen laat je spelen met het boek. Als je het boek Moppereend gebruikt, introduceer in deze stap de dieren van wereldspelmateriaal of knuffels, die bij het boek passen. De kinderen

Stap 2: Demonstreren

Lees het verhaal voor en gebruik materialen die in het boek voorkomen. Door dichtbij de letterlijke tekst te blijven, verrijk je de woordenschat aanzienlijk, want schrijftaal is anders dan spreektaal. Laat de dieren uit Moppereend praten, als je het verhaal voorleest.

Stap 3: Verbreden

Tijdens deze stap ga je met de kinderen dieper in op het verhaal. In het gesprek staat de verhaallijn en het verhaalbegrip centraal. Hebben de kinderen wel eens zoiets meegemaakt? Geef ze de ruimte om te reageren op het verhaal en op elkaar. Het is leuk om de Moppereend zelf vragen te laten stellen aan de kinderen en in gesprek te gaan. Hebben kinderen ideeën voor andere verhaallijnen? Wat zou er nog meer kunnen gebeuren?

Stap 4: Verdiepen

Speel het verhaal samen uit. Kunnen we een andere afloop verzinnen en spelen? Wat kan er nog meer gebeuren? Richt een verteltafel in of speel het verhaal na in een knusse themahoek. Ook de jongste kinderen doen hier graag aan mee. De verteltafel van de Moppereend kun je inrichten in de kleine poppenkast. Het geeft je de mogelijkheid om het wolkje op te hangen boven de dieren en de regen te laten tekenen en op te hangen. Uiteraard verven de kinderen zelf de regenboog met rood, oranje, geel, groen, blauw en paars, zodat ze dat als decor voor het fijne eind van het verhaal kunnen gebruiken op de verteltafel. En… spelen ze nieuwe verhalen met de Moppereend en de andere dieren?

Vragen? Stel ze gerust aan onze collega.